Op donderdag 30 juni trok ik de deur achter mij dicht: na 1,5 jaar nam ik afscheid van het Adrz. Het einde van een opdracht als interim Adviseur Kwaliteit & Veiligheid van in eerste instantie een klein halfjaar dat uitgegroeid is naar 1,5 jaar. Een behoorlijke tijd voor een interim opdracht, maar de uitgelezen kans om echt de organisatie in te duiken en te bouwen.

De ziekenhuiswereld was voor mij geen onbekend gebied, maar toch is het altijd de vraag in hoeverre ziekenhuizen qua cultuur en organisatie op elkaar lijken. Adrz zou ik omschrijven als een ziekenhuis met een wat dorps karakter, maar dan zeker in positieve zin: het is een wat kleiner ziekenhuis, waar er korte lijnen zijn tussen medewerkers en leidinggevende/manager, maar ook met de Raad van Bestuur. Het ziekenhuis heeft een informeel en hartelijk karakter, wat niet alleen op de (poli)klinieken voelbaar is, maar ook bij de stafafdelingen zoals Kwaliteit & Veiligheid. Vanaf het moment dat ik een stap over de drempel zette, werd ik warm ontvangen en onderdeel gemaakt van het team K&V.

Binnen Kwaliteit & Veiligheid had ik als adviseur de sector Beschouwend en (in beginsel) de sector Techniek, Patiëntondersteuning en Vastgoed in mijn portefeuille. De taken die hierbij komen kijken variëren van bilaterale overleggen, tot het digitaliseren van intakevragenlijsten en het opzetten van een taskforce n.a.v. een blijvende trend in valmeldingen. Maar ook projecten als Medicatieverificatie en Telefonische Bereikbaarheid en het thema Samen Beslissen zaten in mijn portefeuille.

Daarnaast heb ik samen met mijn collega’s bij Kwaliteit & Veiligheid en alle zorgprofessionals mogen toewerken naar het behalen van de Qualicor Accreditatie in juni 2021, en interne audits mogen uitvoeren. Een erg diverse functie en portefeuille, die in de 1,5 jaar tijd regelmatig is veranderd, in een team dat in diezelfde periode ook sterk is veranderd. Waarin ik de laatste maanden van mijn opdracht ook mee heb mogen denken en bouwen aan de strategische agenda en positionering van K&V.

Op deze manier heb ik binnen mijn opdracht op zowel operationeel, als tactisch en strategisch niveau gewerkt. Ik heb, met het team, mooie stappen mogen zetten en mooie resultaten mogen behalen. Ik kijk dan ook met een goed gevoel terug op mijn tijd bij Adrz en ga de collega’s stiekem toch een beetje missen. Jammer dus om afscheid te hebben genomen, maar ook klaar voor een nieuwe uitdaging en een volgende opdracht!

Per 1 juli ben ik gestart met een nieuwe opdracht bij Zorggroep Krimpen, waar ik als Adviseur Governance de statuten en reglementen up-to-date maak aan de hand van de Governancecode Zorg. Maar.. ik ben nog beschikbaar voor 8 tot 16 uur! Weten wat ik voor jouw zorgorganisatie kan betekenen? Je kunt contact met mij opnemen via sarina.dejong@neo-mundo.nl of 06-15263606.