Hoe komt een recruiter eigenlijk bij jou terecht? Wij nemen je graag mee in het recruitment proces. Want al heb je een helder, overzichtelijk en informatief profiel zodat recruiters jou als professional kunnen leren kennen, hoe vergroot je de kans dat een recruiter je benadert? Wij lichten graag een tipje van de sluier voor je op!

Als een recruiter een vacature binnen krijgt gaat hij/zij vaak, naast het uitzetten van de vacature, actief op zoek naar de best mogelijke kandidaten voor de functie. En het beste kanaal om dit tegenwoordig te doen is toch echt LinkedIn.

Veel recruiters gebruiken hiervoor een betaalde versie van LinkedIn zoals LinkedIn Recruiter (- Lite). Misschien heb je wel eens de melding gekregen “iemand met de functietitel recruiter heeft uw profiel bekeken”, dat is dus iemand met een betaald profiel. De voordelen van zo’n profiel zijn dat de recruiter profielen kan bekijken zonder dat jij te zien krijgt wie heeft gekeken, dat de recruiter een uitgebreid bericht kan sturen ook al zijn jullie geen connectie en dat ze kunnen zoeken op specifieke termen.

En die specifieke termen zijn het belangrijkste voor jou om te weten!
Een recruiter zoekt vaak op termen die terug te vinden zijn in je functietitel, maar ze kunnen ook kijken of een term voorkomt binnen je volledige profiel. Stel ze zoeken een teamleider die eerder een reorganisatie heeft begeleid, dan zal er vaak gezocht worden op termen zoals teamleider, teammanager en leidinggevende in het kopje functietitel. De term reorganisatie zal daar waarschijnlijk niet staan, maar misschien heb je dit wel benoemd onder je functie om meer inzicht te geven in wat je allemaal hebt gedaan. Dan kan een recruiter dus reorganisatie invoeren en het volledige profiel daarop scannen.

Hieruit blijkt dus dat de termen die jij gebruikt op je profiel voor je functie én je werkzaamheden, het verschil kunnen maken tussen wel en niet gevonden worden.

Maar wat kun je hier precies mee? We sluiten graag af met een aantal korte tips om in te spelen op hoe een recruiter zoekt.

  1. Als jouw organisatie een unieke naam heeft voor je functie, zoals bijvoorbeeld geluksmanager, dan is het misschien niet verstandig om deze term op je LinkedIn te gebruiken als functietitel. Hier zal namelijk niet vaak op gezocht worden. Als je dan toch wel de term van je organisatie wilt verwerken, zet dit dan in de informatie hieronder. “Bij …. Noemen we deze functie ook wel geluksmanager”.
  2. Bedenk altijd goed wat je werkzaamheden zijn, in je huidige functie maar ook wat deze waren bij je vorige functies. Benoem deze in heldere termen.
  3. Vergeet ook niet toe te lichten wat je organisatie precies voor werk doet. Een recruiter kan een professional zoeken met ervaring in de ouderenzorg of juist in een ziekenhuis, dan is het goed om ook dit te verwerken in je profiel.
  4. Een goede recruiter zoekt nooit op één term. Je hoeft dus niet bang te zijn dat als jij jezelf teammanager noemt en er wordt gezocht voor een teamleider dat je niet zichtbaar bent. – dit geldt ook voor de sector, ouderenzorg is een sterke term maar wat dacht je van VVT of verpleegzorg?
  5. Hoe meer termen op jouw profiel overeenkomen met de termen die de recruiter heeft ingevoerd, hoe hoger je in de resultaten komt te staan. Een volledig ingevuld profiel is dus écht handig.
  6. Ken je dat knopje “beschikbaar voor recruiters” op je profiel? Als je deze op JA hebt staan dan is er een grotere kans dat je wordt benaderd, hier kan een recruiter namelijk ook op zoeken.
  7. En als laatste, stel je krijgt een bericht van een recruiter maar de functie is niks voor jou. Dan is het nog steeds handig om te reageren en zelfs aan te geven waar je wel voor open staat. Een recruiter kan hier namelijk een notitie van maken in LinkedIn zodat ze bij een passende functie je dit direct kunnen laten weten.

Dus als jij actief op zoek bent naar een nieuwe functie, of gewoon open staat voor een unieke kans, een volledig LinkedIn profiel met heldere termen kan je kansen verhogen. Wil je meer weten over solliciteren of het verhogen van je zichtbaarheid? Neo-Mundo helpt je graag verder!