Eerder deze week hebben we onze eerste inspiratiesessies van het Werf& Jaarcongres met jullie gedeeld. En natuurlijk stopte het niet daar. Na een fantastische lunch, ruimte om te netwerken en ruimte om diverse stands te bezoeken gingen we opnieuw naar verschillende zalen om inspirerende succesverhalen van diverse organisaties te horen.

Ampelmann
In ons vorige verslag benoemde we de lange adem, dat was hier ook het geval! Ampelmann zoekt altijd mensen met een schaars profiel en deze komen natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Veel van deze studenten zitten op de TU Delft en Ampelmann heeft fantastisch ingespeeld om de behoefte van deze studenten. Voor tentamenperiodes zit de Universiteits Bibliotheek altijd direct vol, rennen voor een plekje. Terwijl studenten juist rustig willen studeren. Dus waarom niet je eigen kantoor opengooien, rustige studieplekken aanbieden, een goede lunch en gebruik maken van FOMO? De studyweekenders bij Ampelmann zitten binnen 10 minuten vol, studenten komen daar studeren zonder tegenprestatie. Gevolg? Een goede naam op de campus en een positieve associatie met het merk.

Mendix
Marilyn Burgersdijk (Director Talent Acquisition bij Mendix) nam ons mee in hun manier van werven. Zij werven namelijk kandidaten niet op basis van ervaring of CV maar op potentieel en cultural fit. Door het snel groeiende karakter van Mendix en dynamische omgeving is geen enkele dag hetzelfde. Werknemers moeten daar tegen kunnen en over een bepaalde mate van lef beschikken. Bovendien vinden ze het belangrijk dat nieuwe medewerkers achter de visie van Mendix staan. Mendix selecteert kandidaten daarom op het “Mendix DNA”. Zo kan het dat iemand met een totaal andere achtergrond, maar met het juiste Mendix DNA wel aangenomen wordt en diegene met het perfecte CV niet.

Indeed
Anouk Kon van Indeed nam ons dit uur mee in de wereld van effectieve recruitmentstrategiën. Vooral nu de war for talent zo hevig woedt zijn deze van essentieel belang. Om je te helpen de beste kandidaten te werven, heeft indeed 1000 werkzoekenden en 750 recruitmentprofessionals ondervraagd. Zo kwamen ze te weten wat kandidaten willen en hoe ze carrièrekeuzes maken. Het blijkt dat 74% van de mensen in Nederland actief op zoek is naar een baan, of ervoor open staat. Ze gaan vooral op zoek naar werk wanneer ze geïnspireerd raken door nieuwe kansen of ontevreden zijn met hun huidige werk. Hierin zijn een goed salaris, goede locatie en flexibele uren de drie factoren waardoor potentiële kandidaten het meest aangetrokken worden. Om hen te bereiken met je vacaturetekst is het belangrijk om een tekst te schrijven die zowel aantrekkelijk is voor talent (door woorden te gebruiken als: teamverband, eigen inbreng en coachen) als die goed presteren op zoekgebied (door woorden te gebruiken als: projecten, agile, junior).

QSXL
Sidney Hiele, Founder van QSXL nam ons mee in het belang van email om contact te maken met nog onbekende kandidaten en gaf ons praktische tips voor het maken van een mail funnel. Zo zijn er woorden en tekens die je beter niet kunt gebruiken in je onderwerp regel om te voorkomen dat je in de spam terecht komt. En wist je dat kandidaten het juist fijn vinden om reminders te krijgen, je reminders beter nooit op dezelfde dag kunt sturen en zaterdag middag eigenlijk het beste moment is om een mail te sturen?

Zoveel inspiratie dat we het hebben opgedeeld in twee blogs.. hopelijk zijn jullie weer net zo geïnspireerd als wij. Bij Neo-Mundo merken we dat het bijwonen van congressen en evenementen ons naast interessante nieuwe ontmoetingen ook altijd weer nieuwe inspiratie geeft, voor onze eigen procedures maar natuurlijk ook voor onze consultancy opdrachten binnen de zorg. Op deze manier blijven wij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en kunnen wij onze opdrachtgevers blijvend ondersteunen en adviseren over onder andere het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom.
Hoe blijf jij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen? Wij horen het graag!