Werf& Jaarcongres: Wij waren erbij!

Een nieuwe week, een nieuw congres. 15 november was het tijd voor het Werf& Jaarcongres bij het Van der Valk hotel in Utrecht. Een volledige dag gevuld met interessante breakout sessies, een inspirerende keynote speaker en om jullie niet té jaloers te maken zullen we verder stil zijn over de fantastisch geregelde lunch! Omdat er zo veel te zien en te horen was waren we dit keer met twee consultants aanwezig, Ingrid Romme en Ilse Cox. Beide vertellen hier wat ze hebben gehoord om ook jullie weer verder te inspireren.

De dag startte met een algemene opening waar Rob Witjes van het UWV ons meenam in de laatste cijfers betreffende de arbeidsmarkt. Volgens Rob is er vaak nog sprake van een mismatch, we weten allemaal dat er een overschot aan vacatures is op het moment maar Rob liet ons zien dat er ook nog een grote groep onbenut potentieel beschikbaar is op de arbeidsmarkt en gaf hij voorbeelden hoe wij hen beter konden bereiken.

Zo gaf hij aan dat we nog best kunnen sleutelen aan onze vacature teksten, we praten nog veel te veel vanuit “wij” maar daar het gaat het natuurlijk helemaal niet om, het gaat om de kandidaat! Probeer daarom zinnen als “wij zijn marktleider..” te vermijden en vervang ze eens door “wij zijn benieuwd naar jouw doelen en wensen”.

Vanuit hier gingen we met de hele groep door naar een serieus onderwerp binnen recruitment: discriminatie. Het gebeurt ons allemaal, vaak onbewust maar toch. Wist je dat de kans om teruggebeld te worden drastisch daalt als je een buitenlandse naam op je cv hebt staan? En dat iedereen onbewust eerder de kandidaat kiest die het meest op zichzelf lijkt? Dat kan natuurlijk niet! Dus hier moeten we samen hard mee aan de slag. Ga daarom eens systematisch een sollicitatiegesprek in door bij iedereen dezelfde vragen te stellen in plaats van af te gaan op onderbuik gevoel.

En toen de breakout sessies, vier rondes met andere sprekers.

Facilicom Groep & Het Creatiehuis
Schiphol heeft in een korte tijd meer dan 500 passagiersassisstenten geworven! Hoe? Dankzij video.
Om duidelijk te krijgen wat voor mensen zouden passen bij de functie is er eerst een persona gemaakt, de basis voor de campagne.

Toen is er een duidelijke strategie en een helder selectieproces opgezet om de doorloop te bevorderen. En toen was het tijd voor de werving zelf. 75% van de kandidaten kijkt liever een video dan dat ze een tekst lezen en van een video blijft gemiddeld 80% van de informatie hangen, bij een tekst maar 20! Dan is de keuze voor video snel gemaakt lijkt me.

Drie tips voor een goede wervingsvideo:

  • Vertel een eerlijk en
    authentiek verhaal
  • Werk met ambassadeurs
  • Zorg dat elke USP aan bod komt

Politie
Je hebt ze vast wel voorbij zien komen, de video’s van de politie. Wat stond hier centraal? Medewerkers trots maken op hun werk. En dat is gelukt! De video van de politie bezorgt mensen nog steeds kippenvel, het is hier gelukt om een realistisch beeld te laten zien met échte professionals. Om de campagne verder uit te zetten hebben ze gebruik gemaakt van Instragram, reclame op tv en de bioscopen, Facebook en zelfs een Snapchat filter. Een mooi voorbeeld van hoe je uit een aantal video’s meerdere momenten kunt pakken en diverse kanalen optimaal kunt benutten.

MrWork
Denk jij dat jij als werkgever nog in de lead bent? Helaas, MrWork geeft duidelijk aan dat dit niet het geval is. Net als bij een online webshop is ook bij recruitment de sollicitant aan zet. Er is behoefte aan een gelijkwaardig proces waarbij ook sollicitaties langzaam zullen verdwijnen. Als recruiters worden we steeds meer sales gericht waarbij wij verantwoordelijk zijn om een vacature aan een potentiële kandidaat te verkopen. We gaan ons meer richten op wat de kandidaat nodig heeft, de candidate journey. Denk hierbij aan chat in plaats van bellen of mailen. Gaat lekker snel en voor de grootste doelgroep is dit ook de normaalste zaak van de wereld. Het wordt steeds belangrijker om in dialoog te blijven met onze doelgroep, dit vereist een lange adem maar kan uiteindelijk het verschil maken voor je organisatie en je merk.

Benieuwd naar wat we nog meer hebben gezien? Lees dan deel 2 van deze blog!

2019-11-06T10:58:15+01:0029-10-2019|