Tussen alle vliegtuigen en tanks was daar ineens een karikaturist, een barista kraam, stands vol met informatie, een DJ vergezeld door een groot paars pluizig monster en daarnaast ongeveer 400 recruiters.
Waar was ik? Bij het Recruitment Innovation Festival van Recruiters United. Dit keer op de unieke locatie van het Nationaal Militair Museum in Soest.

Alles stond in het teken van recruitment, wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Hoe gaat de rol van AI zijn? Hoe zet ik mijn NPS het beste in en wat kun je nou écht met video? Met mijn aantekeningen boekje in de aanslag heb ik enthousiast vijf sessies gevolgd. En hier vertel ik jullie graag kort iets meer over.

Ik ben mijn dag gestart bij Cammio, waar Walter Hueber ons heeft meegenomen in de wereld van video. Wist je dat 88% van de mensen langer blijft hangen bij een bericht of een website als er bewegend beeld is? En het is helemaal niet lastig om te maken, smartphones hebben tegenwoordig een goede camera en er zijn diverse gratis apps waarmee je korte video’s kunt maken, zelfs met ondertiteling voor op bijvoorbeeld LinkedIn. Iets waar ik snel mee aan de slag zal gaan!

Hierna vertelde Job Mensink & Ingrid Wennekes van Adecco meer over Doorsight, een tool om je eNPS te meten. De vernieuwde versie van een medewerkerstevredenheid onderzoek eigenlijk. Adecco test de overeenkomst van verwachting en werkelijkheid en richt zich verder op de kernwaarden van de organisatie, zijn dit ook de waarden die de medewerkers herkennen?

Max Boodie nam ons hierna mee in Serious Gaming, hoe kun je een assessment via een game uitvoeren en wat is het effect hiervan. Dit heeft een hogere voorspellende waarde dan een vragenlijst maar de kosten zijn zeker hoog. Waarvoor je dit het beste kunt inzetten? Het werven van vakkrachten.

Een onderwerp wat natuurlijk niet kon ontbreken was FaceBook, Kevin Bruggink van SocialBlue liet ons zien hoe FaceBook zich heeft ontwikkeld en wat er nog aan zit te komen. Een ding is zeker, FaceBook zal niet snel verdwijnen, maar zich wel op een andere manier profileren.

En last but not least, deVolksbank. Joke Huetink & Myron Brand hebben verteld hoe zij hun werkenbij website hebben ingericht. Een gezamenlijke website voor diverse losse merken met ieder hun eigen DNA. Ze hebben hierin gewerkt met het opzetten van persona’s en hebben het belang van de samenwerking met je stakeholders toegelicht. Wat is hierin belangrijk? Dat jij wel zelf in de lead blijft.

Een hele dag in een kort stukje tekst.. Het was inspirerend en motiverend. Recruitment is een vakgebied wat zich continu ontwikkeld en als je hier niet in mee gaat zul je snel de draad kwijt raken. Dagen als dit helpen mij om weer te zien wat er speelt in de markt en dit actief in te zetten bij Neo-Mundo en natuurlijk de zorgorganiaties waar ik als consultant aan de slag ga. Wil je graag meer weten over deze ontwikkelingen of hoe deze voor jouw organisatie van toepassing kunnen zijn? Neem dan contact op via ilse.cox@neomundo.local en ik ga graag met je in gesprek.