Jij werkt al een tijdje op dezelfde plek, je hebt interessant werk en leuke collega’s en hoewel je niet persé weg wilt merk je dat je wel weer open staat voor iets nieuws. Wat als nou die ene perfecte functie voorbij komt? Zou je dan solliciteren? Als het antwoord hierop “JA” is dan is het misschien tijd om aan je LinkedIn profiel te werken.

Jij hoeft niet persé weg en daardoor is actief solliciteren misschien helemaal niet waar je nu behoefte aan hebt. Maar het is natuurlijk wel fijn om zichtbaar te zijn voor eventuele carrière kansen, en dus voor recruiters.

Graag nemen wij je stap voor stap mee door het LinkedIn profiel, hoe kun je dit inrichten zodat duidelijk is wie jij bent als professional? en hoe zorg je ervoor dat je goed vindbaar bent?

Laten we starten bij het begin, van de top van het profiel rustig naar beneden. Elke aspect van jouw profiel kan het verschil maken!

  • Open to new oppertunities’ – hier kun jij aangeven of jij open staat voor nieuwe carrière kansen, alleen recruiters met een betaald profiel kunnen dit zien en LinkedIn zorgt ervoor dat je eigen collega’s deze melding niet te zien krijgen.
  • Foto: Ga voor een professionele foto, een vakantiefoto is hartstikke leuk maar is dat hoe jij als professional gezien wilt worden? Gebruik bij voorkeur dezelfde foto als op je cv. Zo herkennen mensen je als ze je opzoeken naar aanleiding van een sollicitatie.
  • Banner: Boven je foto kun je een banner toevoegen, altijd een aanrader. Hierdoor val je direct op. Probeer wel een afbeelding te gebruiken die te maken heeft met je organisatie, het werk wat je interessant vind of misschien zelfs de locatie waar je werkt.
  • Introductie: Wie ben jij als professional? Probeer hier te benoemen waarom je het werk bent gaan doen – je drive en motivatie, wat jouw specialisatie is en eventueel waar je nog naar toe wilt groeien.
  • Ervaring: Hier plaats je natuurlijk je werkervaring. Ook hier kun je denken aan goed vindbare functie titels, ze moeten natuurlijk wel overeen komen met je werkzaamheden. Vertel ook vooral wat je hebt gedaan/wat je doet. Wat zijn je werkzaamheden? Behaalde resultaten? Specialisaties? Laat mensen niet raden wat de functie precies inhoudt, dit kan namelijk ook verschillen per organisatie
  • Vaardigheden: Plaats hier geen punten als word of excel, tenzij je hier écht een expert in bent. Denk meer aan vaardigheden die nodig zijn in de functie die je wilt doen. Connecties kunnen deze onderschrijven, dan laten ze weten dat jij hier inderdaad goed in bent. Je kunt hier mensen ook actief om vragen, als jij vaardigheden bij iemand anders onderschrijft is de kans groot dat ze dit ook bij jou doen.
  • Aanbevelingen: Deze kun je vragen aan connecties en zelf geven. Beide goed om te doen! Let wel op dat je niet alleen je klasgenoten of directe collega’s vraagt, dat valt nogal op en is niet altijd geloofwaardig. Een leidinggevende is natuurlijk altijd slim.
  • Maak connecties: wil je in HR in de zorg werken? Kijk dan of je connecties kunt maken met mensen met een vergelijkbare functie. Zo ben jij zichtbaar maar kun je ook zien wat jij allemaal delen en zich mee bezig houden. Stuur een berichtje: als je een connectie wilt maken met iemand die je niet kent, stuur dan een kort begeleidend berichtje bij het verzoek, de kans is groot dat je uitnodiging sneller wordt geaccepteerd.
  • Zichtbaarheid; plaats soms berichten, of reageer of like berichten van andere mensen. Dit zorgt ervoor dat je profiel bij veel meer mensen zichtbaar is en dit vergroot natuurlijk weer je kansen.

Als jij al deze stappen hebt doorlopen dan heb jij een volledig ingevuld en helder profiel. Niet alleen ben je dan goed te vinden door recruiters maar ze zien ook meteen wat jij als professional met je mee neemt.

Wil je meer weten over hoe een recruiter precies zoekt? Dit lees je in deze blog.